TEHLİKELİ MADDELERİN KARAYOLUYLA TAŞINMASI HAKKINDA YÖNETMELİK VE ADR KONULU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI


26.05.2014, Pazartesi

Tehlikeli madde taşımacılığında güvenli dönem

Ege Bölgesi Sanayi Odası, tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınmasına ilişkin mevzuat ve uluslararası anlaşmaların getirdiği yenilikler hakkında sanayicileri bilgilendirdi. EBSO Kimya ve Kimyasal Ürünler Sektör Kurulu’nun aldığı karar gereğince Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması (ADR) ve Türkiye’de buna ilişkin mevzuat bütün ayrıntılarıyla ele alındı. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü Teknik Muayene Belgelendirme ve Denetim Dairesi Başkanı Kadir Erkan, Karayolu ve Demiryoluyla Tehlikeli Yük Taşımaları Dairesi Şube Müdür Vekili Cemalettin Doğmuş, TSE Tehlikeli Madde ve Kombine Taşımacılık Müdürü Özlem Gümrah ile uzman yardımcısı Zeynep Eker Genel, Kimya ve Kimyasal Ürünler Sektör Kurulu Başkan Yardımcısı Zafer Ergen’in yönettiği toplantıda önemli yaptırımların olduğu uygulamaları sanayicilerle paylaştı.

 

Türkiye taraf oldu

Türkiye’nin 2010 yılında taraf olduğu Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması (ADR), 1 Ocak 2014 itibariyle yürürlüğe girdi. “Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik” 24 Ekim 2013 tarih ve 28801 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı. Buna göre trafiğe çıkacak her tankerin ADR sertifikasına sahip olması şartı aranacak. ADR Yönetmeliği’ne göre 1 Ocak 2014'ten itibaren piyasaya girecek yeni araçlarda ADR standartları aranacak. 2018 yılına kadar ise mevcut 20 bin aracın tamamının kademeli olarak bu standartları karşılaması gerekecek. Bu da 2 milyar euroluk yatırım anlamına geliyor. Araçların yenilenme süreci taşıt model yıllarına göre üç yıla yayılıyor. Bazı araçlar için 2014 sonuna kadar yenilenme süresi tanınırken, bazı model araçlarda son tarih 2017 Aralık olarak belirlendi.

1 Ocak 2014’den itibaren öncelikle karayolu taşımalarında standartlar hayata geçmeye başlarken, önümüzdeki yıllarda da bunu depolama standartları izleyecek. ADR normları zorunlu tuttuğu önlemlerle olası kazaları ve tahribatı asgari düzeyde tutmayı hedefliyor. ADR’li tankerler, üretim aşamasından itibaren denetleniyor. Tankerlerde kullanılan bütün parça ve ekipmanların standartlara uyumlu olduğunun belgelenmesi gerekiyor. Üretimde kullanılan kaynakçılar sertifikalı oluyor. Tankerdeki kaynaklar radyografik testler ile muhtemel çatlaklara karşı test ediliyor. Diğer yandan bu araçları kullanan sürücüler de zorlu bir eğitim sürecinden geçerek Tehlikeli Mal Taşımacılığı Mesleki Yeterlilik Belgesi (SRC5) alıyor. Sonuç olarak çekicisi, treyleri ve sürücüsüyle güvenli taşımanın tüm unsurları, ADR standartlarıyla karşılanıyor.

 

Taşımaların yüzde 90’ı karayolundan

EPDK ve PETDER verilerine göre, Türkiye’nin 2012 yılı akaryakıt ve LPG tüketimi, 20 milyon tonun üzerinde. 2012 yılı için yayınlanan tehlikeli madde verilerine göre de akaryakıt ve LPG taşımalarının karayollarında taşınan tehlikeli maddelerin sadece yüzde 60’lık miktarını oluşturuyor. Bunun dışında taşınan mühimmat ve patlayıcı maddeler, kimyevi gübreler, asitler, bazlar, boyalar, diğer kimyevi maddeler, tehlikeli atıklar da tehlikeli maddeler kapsamına giriyor. Bütün bu tehlikeli maddelerin yüzde 90’ı karayoluyla taşınıyor.

 

47 ülke ADR’yi uyguluyor

ADR yönetmeliği, Birleşmiş Milletler Ekonomi Komisyonu nezdinde 30 Eylül 1927 tarihinde yapıldı ve 29 Ocak 1968’de yürürlüğe girdi. ADR yönetmeliği, yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 kez revize edildi ve son hali olan ‘ADR 2003’ 1 Ocak 2003 tarihinde yürürlüğe girdi. Şu anda bu yönetmeliği kabul edip yürürlüğe koyan 47 ülke var. Almanya, Avusturya, Azerbaycan, Beyaz Rusya, Bosna Hersek, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Fransa, Hollanda, İngiltere ve Kuzey İrlanda, İspanya, İsviçre, İtalya, Norveç, Kıbrıs, Romanya ve daha birçok ülkede ADR yönetmeliği yürürlükte.

Şifremi hatırlat


Lütfen mail adresinizi veya firma sicil numarasını giriniz.

Not: spam maillerinizide kontrol ediniz.